تازه ها
خانه » ارزش آفرینی » گزارش جلسه ششم درس مهارت ها و قوانین کسب و کار – واحد فرهنگ و هنر قم

گزارش جلسه ششم درس مهارت ها و قوانین کسب و کار – واحد فرهنگ و هنر قم

مشخصات گزارش
نام درس: مهارت ها و قوانین کسب و کار
شماره جلسه: 6
تاریخ جلسه: 96/08/11
درجه کیفی: A
تهیه کننده: الهام فاروقی
توجه

گزارش صرفاً خلاصه ای از آنچه که در کلاس اتفاق افتاده می باشد و برای دانشجویانی آماده گردیده که به هر دلیل نتوانستند در آن جلسه حضور به عمل رسانند. لذا به هیچ عنوان نباید به عنوان جزوه آن جلسه تلقی گردد.

در ضمن این گزارشات توسط دانشجویان و با توجه به ادراکشان از مباحث مطرح شده تهیه می گردد، لذا ممکن است ایراداتی در آن نیز یافت شود، حال چه از طرف دانشجو و چه از طرف مدرس. بنابراین پیشنهاد می شود با رویکرد انتقادی به آن نگریسته شود.

توجه شود که مطالبی که استاد ارائه کرده با توجه به نظر وی، علم او و تجربه اش (و احیاناً شهودش) در آن زمان مشخص بوده است و لزوماً برای آینده صدق نمی کند.

به نام خدا

در ابتدای کلاس استاد از بچه ها سوال هایی درمورد انتخاب شون از زیر شاخه های گرافیک (که عنوان ها چند روز پیش در گروه کلاس قرار گرفته بود) پرسیدن، که قرار شد با توجه به موضوع حداقل پنج نرم افزار انتخاب کنیم و شاخص هایی برای مقایسه ی آن ها مشخص کنیم (مثل: امکانات، ظاهر زیبا، هزینه، تعداد فرمت های خروجی و …) و از 10 نمره برای هر کدام از شاخص ها نمره بدیم به برنامه بعد در ضریب شاخص ها ضرب کنیم و در آخر تمام نمرات را جمع کرده و هر برنامه که نمره بیشتری گرفت به نظر ما برای انجام فعالیت ها مناسب تره.

نمونه ای از این کار رو می تونید در “گزارش جلسه ششم درس کارآفرینی” ببینید.

بعد هم در مورد سایت “انجام می دم” صحبت کردیم و اینکه باید پیگیری کنیم تا بتونیم در سایت ثبت نام کنیم و “کاره” ای ثبت کنیم. لینک کاره خودمون را برای استاد بفرستیم، کاره ما میتونه هر کاری که بلدیم انجام بدیم باشه یعنی هر توانایی که داریم می تونیم اونجا ثبت کنیم و کسب درآمد کنیم.

بعد از این صحبت ها مهدیه اومد و خلاصه جلسه قبل رو ارائه داد که اینبار خلاصه تر و کوتاه تر و بهتر بود.

استاد گفتن کسانی که به هر دلیلی نمیتونن به کلاس برسند، گزارش هر جلسه به این دلیل نوشته می شه که اونا بتونن مطالعه کنن و از بقیه بچه ها عقب نمونن و بعد هم که خلاصه سر کلاس خوانده می شه برای یادآوری همه بچه ها.

قرار شد یکی از بچه ها هر جلسه از نمرات عکس بگیره و بعد از جمع کردن، نمرات به ترتیب بیشترین نمره در گروه فرستاده بشه تا بچه ها از جمع نمراتشون با خبر بشن و گفتن که نمرات کلاسی با نمره ترم ما جمع می شه و بهتره بیشترین نمره را از نمرات کلاسی در طول ترم بگیریم برای داشتن نمره بهتر در پایان ترم.

بعد از مهدیه آوا اومد و در مورد موضوع روش های ارزیابی عملکرد توضیح داد که اول مفهوم عملکرد را گفت بعد هم روش های مختلف ارزیابی عملکرد را نام برد و توضیح داد. استاد کتاب “مدیریت حقوق و دستمزد” تالیف یوسف رونق انتشارات فرامنش که قبلاً در کلاس معرفی کرده بودو به آوا پیشنهاد دادن که میتونه متناسب با موضوعش اون بخش از کتابو مطالعه کنه (فصل 6 – روش های ارزیابی شاغلین) و پاورپوینت تهیه کنه و جلسه بعد ارائه بده که آوا هم قبول کرد.

استاد گفتن این موضوعاتی که برای تحقیق داده میشه جزء درس ماست و ما باید کلیت آن را یاد بگیریم و چون درکلاس وقت نمی شه گفته بشه بچه ها تحقیق میکنن و برای بقیه توضیح میدن.

مثلاً ارزیابی عملکرد برای این است که ببینیم یک نفر در سازمان خوب کار کرده یا نه و چه روش هایی برای ارزیابی این خوب کار کردن وجود داره و ساعت نمی تونه معیار خوبی برای ارزیابی خوب کار کردن باشه.

بعد فاطمه اومد و موضوع خواستن توانستن است و انسان های موفق گفتن که آرزو های بزرگ داشته باشید ولی دین ما گفته آرزو های بزرگ نداشته باشید برای بچه ها توضیح داد. (با اینکه موضوع مهم و جالبی بود ولی متاسفانه هیچکدوم از بچه ها توجه نکردن) بعد از ارائه این موضوع استاد یه سوال از بچه ها پرسیدن اینکه آرزو داشتن در سن ما خوبه یا بد و نظر ما چیه؟!

آوا گفت آرزویی که هدفمند باشه و ما از زندگی غافل نشیم و فقط به رسیدن به آرزو فکر نکنیم خوبه چون مقصدی داریم که برای رسیدن به اون باید تلاش کنیم. استاد گفتن مثلاً من اگر بخواهم بزرگترین شرکت گرافیکی خاورمیانه رو بزنم این آرزو خوبه یا بد؟

فرشته گفت خب ما وقتی حول محور رشتمون آرزو می کنیم، پس اگر تلاش کنیم بهش می رسیم البته اگر توانایی هایی در این زمینه داشته باشیم یعنی رسیدن به این آرزو نمی تونه غیرممکن باشه.

استاد گفتن این حرف ها درسته ولی آرزو یک بُعد دنیوی داره اگر ما خیلی روی اون مانور بدیم همش تو دنیا به فکر این هستیم که بتونیم زودتر بهش برسیم و این باعث میشه زندگی و فکر ما فقط بشه آرزو و از آخرت و مرگ غافل بشیم.

بزرگان ما میگن که قبرستان ها را بذارید داخل شهر که افراد ببینن. اینکه انقدر در دنیا غرق شدیم و برای ما مهم شده که فلان کار ها را انجام بدیم همه ی این ها روزی از بین میره و باید رفت زیر قبر، و اینکه به قبرستان آرامگاه گفته میشه اشتباهه چون حس خوبی میده و ما را از مرگ غافل میکنه. دوم اینکه نباید قبرستان هار ا گل کاری و درخت کاری کنند که خیلی زیبا بشه و فضایی دنیوی بشه. مثلا وقتی ما می بینیم عزیز از دست دادیم تا دو سه روز به خودمون می گیم خب من این همه دارم برای دنیا می دوم خب آخرش که چی؟! خب این دوامش فقط تا دو سه روزه و از بین میره و ما دوباره درگیر دنیا میشیم پس باید جایی باشه که ه روقت می بینیم به فکر عاقبت خودمون بیفتیم و تلنگری باشه برای ما، پس هدف از قبرستان اینه که ما یادی کنیم از اون دنیا و فراموشش نکنیم غمگین هم نباشیم بلکه ابهتی داشته باشه برای تلنگر زدن به مردم.

زيارت‌ قبور بايد انسان‌ را به‌ ياد آخرت‌ و انعدام‌ عالم‌ طبيعت‌ بيندازد، تا انسان‌ در اين‌ دنيا عنان‌ گسيخته‌ نگردد. باغ‌ و سبزه‌ و آب‌ و فوّاره‌، از حُظوظ‌ و تمتّعات‌ دنيوي‌ است‌. اين‌ همه‌ بيابان هاي‌ وسيع‌ را تبديل‌ به‌ آنها كنيد، كسي‌ جلوگير آن‌ نيست‌؛ امّا بر گور پدران‌ و مادران‌ درخت‌ نشاندن‌، غفلت‌ از واقعيّت‌ و حقيقت‌ است‌. چه‌ اشكال‌ دارد كه‌ قبرستان‌ هم‌ در داخل‌ شهر باشد؟ در هر محلّه‌اي‌ يك‌ قبرستان‌ اختصاصي‌ آنجا باشد، تا مردم‌ ياد مرگ‌ را از خاطر نبرند و پيوسته‌ در ذهنشان‌ مجسّم‌ باشد. آن‌ مرگي‌ كه‌ واقعيّت‌ دارد و بخواهيم‌ يا نخواهيم‌ به‌ سراغ‌ ما مي‌آيد.

منبع:

حسینی طهرانی، سید محمد حسین (1423 هـ ق)، روح مجرد، انتشارات علامه طباطبائی، ص 299

عرفای بزرگ می گفتن چرا محرم که میشه مردم برای امام حسین ناراحت می شن یا حتی بعد از اینکه برای امام حسین عزاداری و گریه می کنن اگر واقعی باشه بعدش باید حال شما خوب بشه و فرقی بین گریه برای درد و مشکلات خودمون و گریه برای امام حسین باشه، اگر حال خوبی نداشتیم گریه الکی بوده. مرگ هم همینطوره واسه این یادآوریش خوبه چون باید پیشروی در دنیا داشته باشیم با ذکر مرگ.

در تمام‌ دهۀ عزاداري‌، حال‌ حضرت‌ حدّاد بسيار منقلب‌ بود. چهره‌ سرخ‌ مي‌شد و چشمان‌ درخشان‌ و نوراني‌؛ ولي‌ حال‌ حزن‌ و اندوه‌ در ايشان‌ ديده‌ نمي‌شد؛ سراسر ابتهاج‌ و مسرّت‌ بود. مي فرمود: چقدر مردم‌ غافلند كه‌ براي‌ اين‌ شهيد جان‌ باخته‌ غصّه‌ ميخورند و ماتم‌ و اندوه‌ بپا مي دارند! صحنۀ عاشورا عالي‌ترين‌ مناظر عشق بازي‌ است‌؛ و زيباترين‌ مواطن‌ جمال‌ و جلال‌ إلهي‌، و نيكوترين‌ مظاهر أسماء رحمت‌ و غضب‌؛ و براي‌ اهل‌ بيت‌ عليهم‌السّلام‌ جز عبور از درجات‌ و مراتب‌، و وصول‌ به‌ أعلي‌ ذِروۀ حيات‌ جاويدان‌، و منسلخ‌ شدن‌ از مظاهر، و تحقّق‌ به‌ اصل‌ ظاهر، و فناي‌ مطلق‌ در ذات‌ أحديّت‌ چيزي‌ نبوده‌ است‌.

تحقيقاً روز شادي‌ و مسرّت‌ اهل‌ بيت‌ است‌. زيرا روز كاميابي‌ و ظفر و قبولي‌ ورود در حريم‌ خدا و حرم‌ امن‌ و امان‌ اوست‌. روز عبور از جزئيّت‌ و دخول‌ در عالم‌ كلّيّت‌ است‌. روز پيروزي‌ و نجاح‌ است‌. روز وصول‌ به‌ مطلوب‌ غائي‌ و هدف‌ اصلي‌ است‌. روزي‌ است‌ كه‌ گوشه‌اي‌ از آنرا اگر به‌ سالكان‌ و عاشقان‌ و شوريدگان‌ راه‌ خدا نشان‌ دهند، در تمام‌ عمر از فرط‌ شادي‌ مدهوش‌ ميگردند و يكسره‌ تا قيامت‌ بر پا شود به‌ سجدۀ شكر به‌ رو در مي‌افتند.

حضرت‌ آقاي‌ حدّاد مي فرمود: مردم‌ خبر ندارند، و چنان‌ محبّت‌ دنيا چشم‌ و گوششان‌ را بسته‌ كه‌ بر آن‌ روز تأسّف‌ مي خورند و همچون‌ زن‌ فرزند مرده‌ مي‌نالند. مردم‌ نمي دانند كه‌ همۀ آنها فوز و نجاح‌ و معاملۀ پر بها و ابتياع‌ اشياءِ نفيسه‌ و جواهر قيمتي‌ در برابر خَزَف‌ بوده‌ است‌. آن‌ كشتن‌ مرگ‌ نبود؛ عين‌ حيات‌ بود. انقطاع‌ و بريدگي‌ عمر نبود؛ حيات‌ سرمدي‌ بود.

مي فرمودند: شاعري‌ وارد بر مردم‌ حَلَب‌ گفت‌:

گفت‌: آري‌، ليك‌ كو دور يزيد         كِيْ بُد است‌ آن‌ غم‌، چه‌ دير اينجا رسيد

چشم‌ كوران‌ آن‌ خسارت‌ را بديد              گوش‌ كرّان‌ اين‌ حكايت‌ را شنيد

در دهۀ عاشورا حضرت‌ آقاي‌ حدّاد بسيار گريه‌ ميكردند، ولي‌ همه‌اش‌ گريۀ شوق‌ بود. و بعضي‌ اوقات‌ از شدّت‌ وَجد و سرور، چنان‌ اشكهايشان‌ متوالي‌ و متواتر مي‌آمد كه‌ گوئي‌ ناوداني‌ است‌ كه‌ آب‌ رحمت‌ باران‌ عشق‌ را بر روي‌ محاسن‌ شريفشان‌ مي ريزد.

منبع:

حسینی طهرانی، سید محمد حسین (1423 هـ ق)، روح مجرد، انتشارات علامه طباطبائی، ص 79-80

البته قضیه ما با اون بزرگان فرق می کنه:

بايد دانست‌ كه‌: آنچه‌ را كه‌ مرحوم‌ حدّاد فرموده‌اند، حالات‌ شخصي‌ خود ايشان‌ در آن‌ أوان‌ بوده‌ است‌ كه‌ از عوالم‌ كثرات‌ عبور نموده‌ و به‌ فناي‌ مطلق‌ في‌ الله‌ رسيده‌ بودند، و به‌ عبارت‌ دگر: سفر إلي‌ الله‌ به‌ پايان‌ رسيده‌، اشتغال‌ به‌ سفر دوّم‌ كه‌ في‌ الله‌ است‌ داشته‌اند … جنبۀ وجه‌ الخَلقي‌ آنها تبديل‌ به‌ جنبۀ وجه‌ الحقّي‌ و وجه‌الرَّبّي‌ گرديده‌ است‌؛ و از درجات‌ نفس‌ عبور كرده‌، در حرم‌ عزّ توحيد و حريم‌ وصال‌ حقّ متمكّن‌ گرديده‌اند.

امّا سائر افراد مردم‌ كه‌ در عالم‌ كثرات‌ گرفتارند و از نفس‌ برون‌ نيامده‌اند، حتماً بايد گريه‌ و عزاداري‌ و سينه‌زني‌ و نوحه‌خواني‌ كنند تا بدين طريق‌ بتوانند راه‌ را طيّ كنند و بدان‌ مقصد عالي‌ نائل‌ آيند. اين‌ مجاز قنطره‌اي‌ است‌ براي‌ آن‌ حقيقت‌. همچنانكه‌ در روايات‌ كثيرۀ مستفيضه‌ ما را امر به‌ عزاداري‌ نموده‌اند تا بدينوسيله‌ جان‌ خود را پاك‌ كنيم‌ و با آن‌ سروران‌ در طيّ اين‌ سبيل‌ هم‌ آهنگ‌ گرديم‌.

و تازه‌ وقتيكه‌ أسفار أربعه‌ طيّ شد، از لوازم‌ بقاء بالله‌ بعد از مقام‌ فناء في‌الله‌، متشكّل‌ شدن‌ به‌ عوالم‌ كثرت‌، و حقّ هر عالم‌ را كما هو حقّه‌ رعايت‌ نمودن‌ است‌ كه‌ با خداوند در عالم‌ خلق‌ بودن‌ و متّصف‌ به‌ صفات‌ خلقي‌ در عين‌ وحدت‌ ربوبي‌ گرديدن‌ مي‌باشد كه‌ هم‌ عشق‌ است‌ و هم‌ عزا، هم‌ توحيد است‌ و هم‌ كثرت‌؛ چنانكه‌ عين‌ خود اين‌ حالات‌ در حضرت‌ آقاي‌ حدّاد در اواخر عمر مشاهده‌ مي‌شد كه‌ پس‌ از مقام‌ فناءِ صرف‌ و تمكّن‌ در تجرّد، داراي‌ مقام‌ بقاء بوده‌اند. توأم‌ با همان‌ عشق‌ شديد، در مجالس‌ سوگواري‌، گريه‌ و عزاداري‌ ناشي‌ از سوز دل‌ و حرقت‌ قلب‌ از ايشان‌ مشهود بود. خود حضرت‌ سيّدالشّهداء عليه‌ السّلام‌ هم‌ به‌ حضرت‌ سكينه‌ دختر عزيزشان‌ فرمودند:

لا تُحْرِقي‌ قَلْبي‌ بِدَمْعِكِ حَسْرَةً                     مادامَ مِنّي‌ الرّوحُ في‌ جُثْماني‌

«قلب‌ مرا با سرشكت‌ آتش‌ مزن‌، اين‌ سرشكي‌ كه‌ از روي‌ حسرت‌ مي‌ريزد؛ تا وقتيكه‌ جان‌ در بدن‌ دارم‌!»

و به‌ عبارت‌ مختصر و كوتاه‌: داستان‌ كربلا داستان‌ بسيار غامض‌ و پيچيده‌اي‌ است‌. عيناً مانند سكّۀ دو رو مي‌باشد: يك‌ روي‌ آن‌ عشق‌ و شور و نيل‌ و فوز حضرت‌ سيّد الشّهداء عليه‌ السّلام‌ مي‌باشد به‌ آن‌ عوالم‌، و روي‌ ديگر آن‌ غصّه‌ و اندوه‌ و عذاب‌ و شكنجه‌ و گريه‌ مي‌باشد. امّا كسي‌ ميتواند آن‌ روي‌ سكّه‌ را تماشا كند كه‌ اين‌ رو را ديده‌ و تماشا كرده‌ و از آن‌ عبور نموده‌ باشد؛ بِمِثْل‌ هذا فلْيَعملِ العامِلون‌.

منبع:

حسینی طهرانی، سید محمد حسین (1423 هـ ق)، روح مجرد، انتشارات علامه طباطبائی، ص 79-80

اگر به بقیع رفته باشیم میدونیم اونجا برای مردگان اصلا قبر و قبرهای باشکوه نمی سازن چون اینجوری هیچ وقت مرگ یاد آدم نمیاد که حواسمان باشد فردا که دروغ بگم جای من اونجاست، اخرش باید برم اونجا.

استاد گفتن این همه مردم می رن کربلا پس چرا جامعه این طوریه؟ چرا انقدر دروغ و ریا؟! چرا انقدر تو اقتصاد مشکل داریم؟ اینکه مردم میرن کربلا باید یه تغییری تو جامعه ایجاد بشه پس. البته استاد گفتن نظرشون عوض شده و گفتن الان مردم میرن کربلا وضع جامعه اینه اگه نمی رفتن دیگه معلوم نیست چطور می شد!

اون وقت بعضی هاشون بعدشم که از کربلا میان نذری می دن بعد فرداش میره مال مردمو می خورن، آخه با نذری دادن که مال مردم خوردن حلال نمی شه. زمانی که امام حسین می خواستن یاران شون رو ببرن برای جنگ چون می دونستن همه شهید میشن گفتن هرکس حق الناس برگردنشه نباید بیاد، یعنی حق الناس با شهادت در رکاب امام حسین برطرف نمیشه، حتی همین شکستن دل مردم حق الناسه نه فقط اینکه پولشون رو بخوریم:

آیا می‌دانستید گناهِ مالِ مردم خوری، با نذری دادن پاک نمی‌شه؟ 🔔

امام حسین (ع) در روز عاشورا عده ای را از حضور در سپاهشان بازداشتند: “میان همه یارانم اعلام کن هر کس دَیْنى بر عهده دارد با من کشته نشود؛ زیرا که من از رسول خدا (صلى الله علیه و آله) شنیدم فرمود: «هر کس از دنیا برود و دَیْنى بر ذمّه داشته باشد، از حسنات وى در فرداى قیامت برداشته مى شود»”.

“میان مردم اعلام کن هر کس بدهکار است در رکاب من پیکار نکند، زیرا هر کس از دنیا برود در حالى که دینى بر عهده اش باشد که چاره اى براى آن نکرده باشد گرفتار دوزخ مى شود”.

📚 منبع:

احقاق الحق، ج 19، ص 429.

تا وقتی تغییر نداشته باشه گریه برای امام حسین در رفتار ما، خیلی بهتره که مسلمونی باشیم که دنبال این چیزا نیست. یا مثلا کسی که برای سفر های زیارتی میره باید جانشینی برای خودش در محل کارش بزاره تا کار مردم راه بیفته.

یه کلیپی تو تهران گرفته شده هدفون به مردم میدن تا چیزیو گوش کنن وقتی گوش کردن میپرسن چطور بود؟ می گن خیلی آرامش بخش بود. بعد از یکم که می گذره و صوت از بیرون هدفون پخش می شه که قرآن بوده. مردم می گن یاد ترحیم میفتن چون ما قرآن را فقط برای ترحیم پخش می کنیم یعنی اینجوری برای ما جا افتاده که اسلام دین غم و مرگ و غمگینی و … است.

اتفاقاً دقیقاً برعکسه اگر عرفارو ببینیم اونا در همه حال شاد بودن، یعنی میگن هرچی از یار رسد نیکوست. هرچه به ما داده بشه رضایت باید داشته باشیم. این میشه درجه رضای خدا.

یعنی اگر دیدیم دین ما، نماز ما، روزه ی ما یا هرچی که از امامان و پیامبران داریم باعث غم و ناراحتی ما میشه همش الکیه ولی اگه دیدیدم داریم لذت میبریم و موتور محرکه ی ماست اونوقت دین ما واقعیه. بزرگان میگن اون پرستار مسیحی که با محبت با مریض ها رفتار می کنه، شیعه ی امیرالمومنین است، اما اون پرستار شیعه که با بیمارش بداخلاقی میکنه از یهودی ام بدتره، اصل زندگی بر انسانیته.

آرامش، رشد و تعالی انسان در کار و کسب

چرا ما برای امام حسین گریه می کنیم؟ چون مظلومه و مظلومانه به شهادت رسیده؟ یا خانوادشو به اسارت بردن؟

این افکار همه غلطه چون درجاهای دیگه بدتر هم انسان ها دارن کشته می شن. ما برای این باید برای امام حسین گریه کنیم (البته گریه ی شوق) که این شخص نماینده ی خدا روی زمین بوده و این بلا ها رو به سرش آوردن (اینجوری دید ما نسبت به دین عوض میشه)

یعنی وقتی می ریم به مجلس امام حسین و می بینیم مصیبت های ایشان چقدر سخته می فهمیم مصیبت ما نسبت به اونا چقدر کمه باید خوشحال بشیم.

وقتی میریم زیارت امام حسین سعی کنیم یه صفت اخلاقی (مثلاً غیبت نکردن) رو در خودمون تغییر بدیم. اگر توانستیم این کارو کنیم که خوبه اگر نتوانستیم یعنی زیارت هم الکی بوده وقتی حتی یه صفت اخلاقی اشتباه ما حتی درست نشده …!

در ادامه ی کلاس مهدیه اومد و درمورد حقوق و دستمزد کارکنان برای ما توضیح داد و بعد تفاوت حقوق و دستمزد را برای ما گفت و اینکه مدیریت حقوق و دستمزد باید چگونه باشه.

موضوع  بعد هم که دوباره ارائه اش با مهدیه بود و موضوعش هم درمورد ایجاد انگیزه در کارمندان بود که به ۱۵ مورد اشاره کرد.

استاد به مهدیه هم پیشنهاد داد که از کتاب مدیریت حقوق و دستمزد مطالب مربوط به موضوعش را مطالعه کند و پاورپوینت درست کند که قرار شد مهدیه مطالب را جمع آوری و خلاصه کند و به شیما بده تا پاورپوینت درست کنه.

استاد یک کتاب دیگه معرفی کردن به اسم “چگونه کارکنانی با انگیزه و عاشق کار و سازمان داشته باشیم” که خلاصه بشه و درصورت علاقه به پاورپوینت ارائه بشه که فاطمه قبول کرد.

استاد گفتن قبل از شروع درس دو سوال درمورد مباحث قبلی می پرسن که هرکس جواب داد یک نمره داره، پرسیدن که اگر از ما بپرسن تنها دلیل موفقیت در کسب و کار چیست، چی می تونم بگم؟! جوابش می شد ارتباطات که یکی از بچه ها جواب داد.

۲. در ارتباطات چی هست که خیلی مهمه؟! بچه ها جواب داد پیگیری.

در ارتباطات قبل از اینکه برسیم به پیگیری، برای داشتن ارتباطات موثر هوش هیجانیه که خیلی مهمه (که درس امروز ماست).

استاد یه تعریف خودمونی از هوش هیجانی گفتن: یعنی احساسات خودمان را بشناسیم و بتوانیم مدیریتش کنیم و احساسات دیگران را بشناسیم و بتوانیم مدیریتش کنیم. (هوش هیجانی یا EQ یا EI)

.:. موضوعی برای تحقیق، تفکر و ارائه .:.

فرق بین هیجان (Emotion)، احساس (Feeling) و عاطفه (Affect)

وقتی یه خبر خوش به ما می رسه جوگیر می شیم می خواهیم دنیا رو تکون بدیم اما وقتی خبر بد به ما میرسه دیگه انگار از همه چی زده می شیم. ولی شخصیت سالم این طور نیست. این طوره که فرد خوشحال می شه ولی جوگیر نمیشه یا خبر بد بشنوه ناراحت میشه ولی همه ی دنیا واسش فروکش نمی کنه و همیشه یاد اون آیه از قرآن می افته: چه بسا چیز هایی که شما می پندارید خیر است ولی برای شما شر است و چه بسا چیزهایی که می پندارید شر است ولی برای شما خیر است، یعنی خیر و شر را ما اشتباه فکر می کنیم.

خیر و شر در قرآن

مثلا استادی که فقط نمره میده و ما خوشحال می شیم درصورتی که اگر قبول نمی شدیم و با استاد دیگه ای این درس رو می گرفتیم برای ما بهتر بود حتی در ۱۰ سال آینده، ولی ما فقط پاس شدن الان واسمون مهمه نه آینده!!

یا با این که خیلی پیگیری کرده باشیم ولی تو کارمون به در بسته بخوریم، اون موقع نباید ناراحت بشیم و باید بگیم حتماً صلاح بوده. در این نوع زندگی از هیچ اتفاقی ناراحت نمی شویم بعدا تازه خوشحال هم ممکنه بشیم!

پس آدم اگه احساسات خودش را بشناسه و بتونه مدیریت کنه، هوش هیجانی اش بالاست. ما همیشه حالمون خوب نیست که، اگر از ما تقدیر و تشکر بشه که هنر نکردیم ولی اگه از ما انتقاد بشه و ما همچنان حالمون خوب باشه، مهمه.

قسمتی دیگر از هوش هیجانی اینه که احساسات دیگران رو درک کنی و بتوانی با توجه به اون مدیریت کنی. یعنی اگر می بینیم کسی عصبانیه بجای این که ماهم عصبانی بشویم و قُد بازی دربیاریم، باید بتونیم با تکنیکایی اون شخص رو آروم کنیم.

یکی از راه هایی که در ایران جواب می ده که البته از نظر شأن انسانی خیلی راه بدیه ولی راهیه که قطعی جواب میده: در هر سازمان دولتی یا خصوصی اگر کار ما راه نیفتاد، داد و بیداد کنیم! سریع کارمون راه میفته!

مثلاً تو خود دانشگاه دانشجویی که شلوغ می کنه به چیزی که می خواد می رسه حتی اگه حقش نباشه ولی دانشجویی که حقشه به حقش نمیرسه چون مظلوم و ساکته! فقط بخاطر این که می خوان شر بخوابه حق رو به دانشجوی اولی می دن!

یه  تکنیک دیگه که هم انسانیه هم ایرانی: اگر رفتیم پشت باجه ی بانکی و کارمون راه نیفتاد، بدون شلوغ کاری  بریم پیش رئیس واسش توضیح می دیم اون برای ما امضا (پاراف) می کنه وقتی بعد به باجه مراجعه می کنیم کارمون راه میفته.

در ویدئوی زیر هم نکاتی در این زمینه گفته شده که به نظر می رسه در بلند مدت مفیده:

متن ویدیو هم در اینجا موجوده.

این ها توضیحی برای هوش هیجانی بود.

یکی از زیر مجموعه های هوش هیجانی هوش سیاسیه.

.:. موضوعاتی برای تحقیق، تفکر و ارائه .:.

  • زیر مجموعه های هوش هیجانی
  • انواع هوش
  • تفاوت هوش هیجانی با هوش اجتماعی

آدم هایی  که عواطفشان را درست بیان می کنند و خود انگیخته هستند این ها هوش هیجانی بالایی دارند.

سه نوع مهارت داریم:

  • مهارت های فنی: ۱.بازاریابی ۲.مالی و حسابداری: در بوم مدل کسب و کار درس کارآفرینی گفته شده که هزینه و کسب درآمده ۳.مهارت تکنولوژی
  • مهارت های ارتباطی
  • مهارت های مالی

بازاریابی: در بازاریابی چیزی هست به اسم آمیخته بازاریابی (Marketing Mix) که تشکیل شده از چهار تا کلمه که با P شروع می شه:

آمیخته بازاریابی

آمیخته بازاریابی

Product (محصول)

  • اگر گوشی بخریم گوشی می شه کالا
  • اگر از کسی مشاوره بگیریم مشاوره گرفتن می شه خدمات
  • بعضی بیزینس ها ترکیبی هستند یعنی هم کالا داده میشه هم خدمات مثل رستوران ها که هم باید غذاشون خوب باشه هم برخوردشون.

.:. موضوعاتی برای تحقیق، تفکر و ارائه .:.

  • روش های قیمت گذاری
  • روش های قیمت گذاری خدمات (مثل اسنپ و کپسی)

قیمت گذاری خدمات و به طور کلی بازاریابی خدمات دنیای خودش رو داره.

.:. موضوعی برای تحقیق، تفکر و ارائه .:.

خلاصه کتاب “مباحث و موضوعات بازاریابی خدمات با نگرش بازار ایران” نوشته پرویز درگی انتشارات بازاریابی

Place (مکان)

یعنی کالا رو کجا عرضه کنیم (مثلاً می تونیم مثل دیجی کالا یه سایت بزنیم و عرضه کنیم)

Promotion (سیاست های تبلیغ و ترفیع)

مثلا می گن: یکی بخر دوتا ببر، اشانتیون، تخفیف به مناسبت دهه فجر، عید تا عید و …

.:. موضوعی برای تحقیق، تفکر و ارائه .:.

به فروشگاه های بزرگی مثل: سرای ایرانی، شاپرک، افق، جانبو، جانبازان سر بزنید. هر کسی دوست داره می تونه یکی رو انتخاب کنه و 4P برخی از محصولات رو در اون بررسی کنه. دو نفری هم میشه یه مکان رو انتخاب کرد.

آب معدنی هایی تولید می شن که قیمت شون ۳۰ تومنه، چرا؟ چون از فرانسه وارد می شه (یعنی آب معدنی های اونا با ما فرق می کنه!!)

آب معدنی خارجی 1

آب معدنی خارجی 2

آب معدنی خارجی 3

نکته ی این موضوع اینه که مکانیزم بازار براساس عرضه و تقاضاست. اگر تقاضایی وجود نداشته باشه، چیزی عرضه نمیشه یعنی یه سری آدم هست که حاضرن بابت یه آب معدنی ۳۰ تومن پول بدن!

در آخر کلاس حضور و غیاب شد و کلاس امروز ما به پایان رسید.

گزارشات جلسات دیگر همین درس

دانلود اسلایدهای این درس

مشاهده نمرات دانشجویان ترم های گذشته در این درس

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.